onsdag 30 januari 2008

Matproblem

Hur f-n ska man göra? Stora A är en mycket bestämd liten dam. Hon vägrar att prova någonting som hon inte har stoppat i munnen förut och det gäller även saker som godis och kakor och sånt och det är ju i och för sig bra, men allt annat.
Dessutom så skiftar det från dag till dag när hon har slutat att tycka om något som hon tidigare har gillat.
Så just nu har hon en "tycka-om-lista" enligt följande:
1. pannkakor (utan tillägg, ev. vispgrädde)
2. potatis
~3. möjligen ibland - spaghetti med typ 1/2 liter ketchup

Vi har beslutat att inte göra så stor grej av det, vi bestämmer vad som serveras och hon bestämmer hur mycket hon ska äta - inget gnäll och ingen påtryckning. Däremot så får hon inget annat sedan, utom en knäckesmörgås när lillbrorsan dricker välling.

Min teori är att förr eller senare så borde hon känna att hon behöver äta mer. Men det innebär ett dilemma. Igår gjorde jag raggmunk med bacon (jag tänkte pannkakor och potatis - det borde ju bli en hit!) Jorå surrö - tjena....
Hon smakade en bit stor som hennes lillfingernagel och sedan spottade hon och fräste som om jag försökte få i henne terpentin eller nåt. 1 baconskiva gick i. Och vatten, för se mjölk - det dricker hon inte.
Reglerna var som vanligt - hon bestämmer hur mycket hon ska äta - men sedan får hon inget mer (utom då kvällsknäcket). Dilemmat för mig är då - har jag blivit en gestapomorsa som tvingar min 5-åring att gå och lägga sig hungrig eller när går gränsen för att ge henne något annat? Jag menar, hon är ju också människa och kan inte gilla allt.

Jag är inte orolig för att hon ska svälta för det gör trots allt inte så många barn i Sverige, men knepigt är det.

En litet orosmoln är dock kalcium, för hon dricker inte mjölk, äter inte fil eller yoghurt, ingen ost i någon form och absolut inga grönsaker. Jag hittade vitamintuggtabletter för barn med jordgubbssmak på apoteket. -Kanon, tänkte jag! men det var ju PRICKAR i dem, så det kan man ju inte äta, sa hon. Och de flytande varianterna smakar ju annorlunda så de är ju också livsfarliga.

Jag behöver lite tips!

2 kommentarer:

Carina sa...

Hej vad roligt att se att du ckså har e blogg:)
Jag skulle ockå bli orolig, men tror att rådet du kommer att få av div "förståsigpåbarnpersoner" är att låta henne äta det hon vill ett tag, hörde Louise Hallin ge det tipset till liknande situation en morgon. Hon svarade med att de tröttnar på sin "favoritmat" efter ett tag och de blir nyfikna på andra saker, däremot kanske du ska höra om det här med mjölken å så.( hon sa inte hur lång tid det skulle ta att tröttna på att bestämma själv.....;)
Kram Carina M

koala sa...

Hej och välkommen Carina!

Ja, det är väl inte mycket annat att göra men det är jobbigt när hon säger att hon är hungrig varenda kväll.
Jag var själv otroligt kinkig med maten när jag var liten och det var inte förrän jag började 4:e klass som jag började äta nya saker.